Prehistoria

Jadwiga i Jan Michałowscy z dziećmi, Ostrów Wlkp, rok 1920 (?)

Wiem, że od dłuższego czasu zaniedbuję wpisy z cyklu „Stare dzieje”. Postaram się do nich wrócić i doprowadzić opowieść przynajmniej do końca studiów (tych drugich, bo trzecich nie obiecuję ;)). Tymczasem pozwalam sobie zaprezentować coś zgoła prehistorycznego, a mianowicie zdjęcie moich pradziadków z dziećmi (czyli moim dziadkiem, Romanem, który na zdjęciu stoi z tyłu za plecami wszystkich, oraz jego rodzeństwem) oraz opowieść mojego taty o losach poszczególnych osób ze zdjęcia (na filmiku poniżej). Zdjęcie zostało zrobione prawdopodobnie w Ostrowie Wielkopolskim w roku 1919 lub 1920. Osobiście nie jestem jakąś wielką zwolenniczką podniecania się żywotami przodków, ale ciekawiły mnie losy ludzi, których nie poznałam (bo dziadek zmarł na długo przed moimi narodzinami, a żadnego z jego rodzeństwa też nie miałam okazji spotkać). Przez długi czas (aż do dzisiaj) nie wiedziałam na przykład nic o siostrach dziadka. A ponieważ zdjęcie już długo u mnie wisi, zastanawiałam się, jakie były losy tej ładnej dziewczyny, która siedzi w środku, albo co się stało z najmłodszą, też ładną (zresztą wszystkie są ładne – to chyba u nas rodzinne ;)), która stoi obok. Wiedziałam co nieco o Wiktorze (miałam okazję poznać jego dzieci, w szczególności zmarłą w ubiegłym roku ciocię Ulę, jedną z najrozsądniejszych i najbardziej optymistycznych osób, jakie spotkałam w życiu, no i oczywiście wnuki, Magdę i Michała), a także o tym, że najmłodszy chłopak, Stefan, zginął w Powstaniu Warszawskim. Okazało się, że losy sióstr były równie interesujące i dramatyczne. Mam nadzieję, że zachęciłam Was do słuchanki, a może także do przeszukania własnych archiwów🙂

One response to “Prehistoria

  1. Piotr Michałowski

    Retorycznie jestem zupełnym beztalenciem. Przepraszam! Ale, jako niedoszły historyk trochę informacji z przeszłości zebrałem. Może uda mi się to jeszcze poszerzyć. P.M.

Skomentuj

