Ideo, przytul mnie

Odkąd pamiętam, uwodziły mnie idee. A może wcześniej byli ludzie – ludzie, za którymi szłam, bo nie chciałam być sama. Nigdy nie chciałam, zawsze byłam. Ludzi wybiera się w oparciu o złudzenie, że coś nas z nimi łączy. A stąd już tylko krok do idei, które uwodzą poprzez ludzi, poprzez książki. Jestem idealnym obiektem do uwodzenia. Nigdy nie należałam do tych osób, które już w przedszkolu miały skrystalizowane przekonania i pewnie kroczyły w obranym kierunku. W większości spraw brakuje mi jasności i nawet najbardziej demagogiczny argument podany z odpowiednim przekonaniem potrafi mnie zbić z pantałyku. Krótko mówiąc, mam problem ze zdefiniowaniem swojej tożsamości. A to idea mnie za sobą pociągnie, a to człowiek, nierzadko oboje. Wtedy radość, że wreszcie znalazłam coś, z czym mi po drodze.

A potem te drogi się rozchodzą. Najpierw ukłucie w sercu, że to chyba nie całkiem tak. I na którymś rozwidleniu albo mnie zostawiają, albo czmycham. Znów jestem sama i znów czekam na ideę, która mnie przytuli. I znów nie dotrwam z nią do końca drogi. Jak w piosence Freddy’ego – I can’t live with you, I can’t live without you; I can’t breathe if you stay, but I can’t live if you go away… Zbyt słaba, by być sama, zbyt racjonalna, by podporządkować się komukolwiek, czemukolwiek.

Ale to nie jest smutna bajka. To hołd dla wszystkich – prawie wszystkich – którzy mnie uwiedli. Bo z każdego takiego spotkania wyniosłam coś, co do dziś noszę w sobie. Z jednego więcej, z innego mniej, z jeszcze innego nauczkę, że nawet w największym uniesieniu, a może szczególnie wtedy, potrzeba krzty sceptycyzmu. I te wszystkie nauki, te samorodki znalezione na każdej z dróg, składają się na to, czym jestem. Pewnie nadal będę się dawała uwodzić w złudnej nadziei, że tym razem to na zawsze. Nie sądzę, żebym kiedykolwiek miała się stać istotą w pełni uformowaną. Rosnę z każdym dniem – chyba że akurat maleję. Do śmierci będę się kształtować i do śmierci tęsknić za pełnią, której nie osiągnę. Ale w odróżnieniu od tych w pełni uformowanych wciąż będę znajdować okruchy złota.

Kto wie, może gdzieś na końcu drogi czeka nagroda dla tych, co przyszli sami. Nawet jeśli nie znają swojego imienia.

Skomentuj

