Jedna jest tylko racja

Taka myśl na dziś: im bardziej jesteśmy wychowywani w systemie „Jedna jest tylko racja i to jest moja racja” (co najczęściej przybiera formę „Rodzic/wychowawca ma zawsze rację, a ty jesteś głupi”), tym bardziej w dorosłości kierujemy się przekonaniem, że dwie racje nie mogą współistnieć. Jeśli ja nie narzucę ci swojej racji, ty narzucisz mi swoją, więc po prostu nie mogę się zgodzić, żebyś miał swoją rację, bo ona mi zagraża. Coś o tym wiem, bo całe życie borykam się z poczuciem, że czyjaś racja mi zagraża i że muszę mu udowodnić (a w ostateczności narzucić, choć to się zwykle wiąże ze strachem, że jednak ten stłamszony wyrwie się na wolność) swoją, bo inaczej on mi zabierze moją. Niestety nie wszyscy są zdolni do autorefleksji, nie wszyscy mają na nią siłę lub chęć, nie wszystkim pokazano, że można inaczej, stąd tyle osób czujących, że ktoś inny nie może żyć i myśleć tak, jak chce, bo im to zagraża. Mam wrażenie, że ten problem się ostatnio nasilił, a może po prostu ci ludzie zaczęli się zbierać w grupy i teraz rzeczywiście czują, że mają możliwość narzucania. Ale to się zawsze wiąże z dwiema niedogodnościami. Po pierwsze, grupa nigdy nie myśli dokładnie jak ty, więc choć początkowo przyciągnęło cię do niej jakieś podobieństwo, z czasem zaczynasz przyjmować jej dyskurs, a twój własny gdzieś się zaciera albo zostaje wyparty. Po drugie, żyjesz w ciągłym strachu, ciągłym poczuciu, że musisz walczyć, bo zagrażają ci wszystkie cudze racje, wszystkie inne narody, religie, mentalności. Więc tak ogólnie mam wrażenie, że praca nad sobą w zakresie uznawania inności jest bardziej satysfakcjonująca i rozwijająca, choć trudna.

Skomentuj

